Villkor
Allmän information
Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller när du som konsument ("du") gör en beställning via www.glitter.se och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Avtal ingås mellan dig och Svenska Glitter AB, org.nr. 556549-3979, ("Glitter/"vi"/"oss"). Kontaktuppgifter och övrig information om Glitter hittar du på Webbplatsen. Villkoren är tillämpliga på alla avtal som du som konsument ingår med Glitter.
Samtliga priser på Webbplatsen är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att få beställa hos oss.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, produktförändringar, prisjusteringar och färgavvikelser samt eventuell slutförsäljning. Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella felaktiga priser före och efter att beställningen är behandlad. Eventuella rekommendationer är endast rekommendationer utifrån personliga uppfattningar. Vi arbetar för att våra foton skall vara så representativa som möjligt och överensstämma med verkligheten. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från tredje man.
Alla försök till bedrägerier polisanmäls och Glitter förbehåller sig rätten att häva köpet om bedrägeri befaras. Alla varor förblir Glitters egendom intill dess att full betalning har kommit Glitter tillhanda.
Dina kontaktuppgifter kommer endast att ses och behandlas av Glitter och våra samarbetspartners. Dina kontaktuppgifter kommer aldrig säljas eller på annat vis spridas till tredje part utan ditt godkännande.
Alla varor som saluförs och presenteras i nätbutiken finns inne på lager (om inget annat anges). Lagerstatus uppdateras löpande, och vi reserverar oss för mindre avvikelser.
Kampanjer och erbjudanden som vi har på Webbplatsen kan skilja sig åt från våra fysiska butiker.
Webbplatsen och dess innehåll ägs av oss eller våra samarbetspartners. Informationen är skyddad bl.a. genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan att vi först skriftligen godkänt detta.
Beställning & bekräftelse
För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. När du accepterar Villkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av informationen om personuppgifter och godkänt användningen av cookies. Genom att du godkänner Villkoren samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Glitter och dig som kund. I samband med att du lägger din beställning accepterar du även att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp.
Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Du erhåller i steg ett en preliminär bekräftelse. När ditt paket är packat och färdigt att levereras, erhåller du sedan i steg två din slutgiltiga orderbekräftelse. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning.
Glitter reserverar sig från avvikelse i slutleverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din order. Du kan göra din beställning på Webbplatsen dygnet runt, varorna plockas normalt sett nästkommande arbetsdag.
Betalning
Glitter samarbetar med Klarna AB (org.nr. 556737- 0431) där Klarna AB tillhandahåller flera betallösningar via klarna Checkout. Klarna AB:s tillhandahållande innefattar kortbetalning, faktura, kontofaktura, delbetalning, Klarna Direkt, samt betalning genom internetbank via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB.
När du godkänner Glitters köpvillkor och betalar med Klarna Checkout, godkänner du även Klarna AB:s villkor. Aktuella villkor hittar du här.
Leverans
Vi tillämpar en enhetsfrakt på 39 kr/ paket vid köp under 300 kr, oavsett vikt eller storlek. Vi använder oss av PostNord AB som samarbetspartner inom logistik för Sverige. Varorna levereras normalt med brev eller varubrev direkt i din brevlåda eller med postpaket My Pack till ditt närmaste utlämningsställe. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan levereras det utanför dörren eller till ditt närmaste utlämningsställe och du får en sms-avisering.
Normal leveranstid är 1 - 3 vardagar efter det att vi har mottagit din beställning, med reservation för att varan är slut på lagret. Efter helgdagar och större kampanjer som ex. Black Week, kan leveranstiden dröja något längre.
För att handla på någon av våra andra sajter välj land nedan.
Norge - glitter.no
Danmark - glitter.dk
Finland - glitter.fi
Alla My Pack-försändelser samt varubrev som ej får plats i brevlådan, sms-aviseras. Var därför noggrann med att ange korrekt mobilnummer. För att hämta ut din My Pack-försändelse behöver du kollinummer / sändnings-ID samt legitimation.
Alla paket ligger kvar på utlämningsställena i 7 dagar innan de returneras till oss, läs mer om detta nedan under "Ej uthämtat paket".
Ej uthämtat paket
Outlösta paket omfattas ej av ångerrätten. För paket som ej hämtas ut debiteras en avgift. Detta motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt motta det i retur. Om köpesumman överstiger 299 kr debiteras en avgift på 299 kr. Om köpesumman understiger 299 kronor debiteras varornas värde. Varor vilka levereras som postpaket till postens utlämningsställe aviseras med sms till din mobil och ligger kvar i 7 dagar. Brev som inte kan lämnas i din brevlåda levereras till närmaste utlämningsställe och aviseras med sms. Ej uthämtade varor returneras till oss.
Ångerrätt
När du handlar på Glitter har du alltid 30 dagars ångerrätt, för REA-varor 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot dina varor. Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella hangtags skall bifogas. Vi gör en bedömning vid varje enskild retur, en värdeminskning med upp till 100% kan dras av vid återbetalning om varan hanterats i större omfattning än vad som var nödvändigt för att fastställa dess egenskaper.
Returavgift på 39 kr tillkommer, Glitter återbetalar fraktkostnaden endast när du returnerar hela din order.
Bifogat i din leverans finns returhandlingar; returformulär och returfraktsedel. Vid returer skall Glitters egna frakthandlingar alltid användas.
Om du saknar din returfraktsedel eller har frågor angående returer, kontakta kundservice via mail customerservice@glitter.se eller via telefon 08-51 80 20 80 (vardagar 09.00-12.00). Du kan även välja att returnera din vara/varor i någon av våra butiker klicka här.
Vi genomför inte byten av produkter (behandlas som en retur och ett nytt köp).
Retur
Om du skulle önska att returnera din vara kan detta ske på två olika sätt. Per post via PostNord AB eller till din närmaste valfria Glitterbutik. Observera att vi ej utför byten av produkter, varken per post eller i butik (en retur genomföres istället med köp av ny vara). Om du vill returnera en vara köpt i någon av våra butiker måste returen också lämnas tillbaka till butik. Denna kan ej returneras till vårt lager.
Så här gör du en retur via post:
1. Med i din försändelse följer två följesedlar. Fyll i den ena och skicka med i din retur.
2. Vi rekommenderar att du använder samma emballage som varan levererades i.
3. Använd returadressetiketten som du fick med din försändelse och klistra den på paketet. Lämna sedan in paketet till ditt närmsta postombud på PostNord AB.
4. Kostnad för returfrakt är 39 kr, vilket dras på ditt tillgodohavande för de varor som du returnerat.
5. Återbetalningen för returnerat paket sker inom 14 dagar, till samma betalsätt som du betalt din order med. Klarna AB ombesörjer återbetalningen.
Så här gör du en retur i butik:
1. Du har möjlighet att returnera din produkt/beställning till din närmaste valfria Glitterbutik. Ta med dig produkten samt båda följesedlarna som bifogats i din order.
2. Överlämna returen till butikssäljaren och visa giltig legitimation (om du väljer att skicka någon annan person i ditt ställe för att returnera i butik måste personen visa upp både sin egen samt din legitimation)
3. Du erhåller från butikssäljaren en skriftlig bekräftelse (på den ena följesedeln) på att vi mottagit din retur.
4. Återbetalning av ditt online köp kan inte utföras direkt i butik, Din återbetalning kommer att ske via Klarna AB med samma betalningsalternativ som du valt vid köptillfället. Du erhåller ett bekräftelsemail från Glitter kundtjänst så snart din retur administrerats samt när din återbetalning genomförts direkt från Klarna AB.
Att returnera i en Glitterbutik är kostnadsfritt. Kontakta Glitter kundservice vid eventuella frågor.
Kom ihåg att det är du som kund som ansvarar för returen fram till att vi har mottagit och registrerat den, så spara alltid ditt inlämningskvitto. Det kan ta upp till 14 dagar för en retur att komma oss tillhanda och behandlas på vårt lager.
Reklamation & fel i vara
Om du fått en trasig eller felexpedierad vara, vänligen kontakta vår kundtjänst via mejl på customerservice@glitter.se inom 14 dagar, med ett foto på den felaktiga varan, artikelnummer samt ditt ordernummer. Vi tillämpar konsumentköplagens (1990:932) reklamationsrätt, vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år, reklamationen skall dock göras inom skälig tid.
En reklamation ersätts alltid i första hand av en ny vara. Kan inte detta alternativ erbjudas tillämpar vi full returrätt.
Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen och vid en eventuell tvist följer Glitter Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och EUs Online Dispute Resolution.
Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar till samma betalsätt som du betalt din order med. Administrationen av returen utförs av Glitters kundtjänst. Återbetalningen görs av Klarna AB. Fraktavgift betalas inte tillbaka vid en retur. Eventuell rabatt använd på returnerad vara är förbrukad och flyttas inte över till annan vara.
För retur vid köp av 3 produkter betala för 2 gäller följande: Vid retur av den fria produkten sker ingen återbetalning då denna produkt aldrig debiterats för. Om du returnerar en produkt som du betalat för, men väljer att behålla den fria produkten debiterar vi den fria produkten. Detta innebär att vi endast återbetalar mellanskillnaden mellan den fria produkten och den produkten du returnerat till oss.
För retur med % rabatt med köpkrav av fler produkter för att få/erhålla rabatt gäller följande: kunden behåller endast rabatten om antalet artiklar överensstämmer med köpkravet. Detta innebär att vi endast återbetalar mellanskillnaden på din retur rabatten på den/de varor du behåller.
Cookies
Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på Webbplatsen. På Glitter.se använder vi följande cookies:
1) Sessionscookies (en tillfällig cookie som används endast under en session).
2) Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du raderar dem eller de går ut).
3) Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
4) Tredjepartscookies (cookies som satts från en annan webbplats än den som du besöker).
5) Liknande tekniker (tekniker som lagrar information i din webbläsare eller i din enhet på ett sätt som liknar cookies).
Vi använder cookies för att förbättra de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt, medan andra cookies förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som plats och andra uppgifter. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig.
Kan du själv styra användningen av cookies?
Din webbläsare eller enhet ger dig möjlighet att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du ändrar inställningarna för cookies. Exempel på sådant du kan justera är blockering av alla cookies, att endast acceptera förstapartscookies eller att radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Vänligen var medveten om att om cookies avaktiveras eller tas bort kanske inte alla funktioner på sidan fungerar på korrekt sätt, till exempel kanske du inte kan besöka vissa delar av vår sida eller du kanske inte kan ta emot individuellt anpassad information när du besöker vår site.
Om du vill ta del av Glitters fulla Integritetspolicy så finns den att läsa här. Där finner du de personuppgiftsbehandlingar Glitter utför, syftet med dessa och vi redogör hur Glitter arbetar med dataskydd för att säkerställa att våra kunder och medlemmars personuppgifter hanteras med yttersta respekt och varsamhet. Har du frågor om hur vi hantera dina personuppgifter kontakta customerservice@glitter.se
Force majeure
Glitter ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Glitter inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter skall utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Glitter dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både du och Glitter rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
Ändringar av villkoren
Glitter förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden. Alla ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen). Glitter rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
Integritetspolicy
Integritetspolicyn förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Du kan ta del av Glitters integritetspolicy här.